Svar: Grød af flager og mos med stykker

25. oktober 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Prøv om du kan blande grøden, så han får lidt af den nye grød lavet af flager sammen med den mere cremede grød, som han plejer at få. Så han får halvt af hver og på den måde både får lidt kendt og samtidig også får lidt nyt. Det kunne godt lyde som om, at den lidt mere fnuggede grød er lidt for svær for ham.

Det kan også gøre det, at du f.eks. køber hirseflager eller boghvedeflager, hvis han er vant til at få hirsegrød eller boghvedegrød, lavet af mel. Så kender han smagen og skal derfor "kun" forholde sig til at konsistensen er anderledes.

Du kan naturligvis også vælge at gå tilbage til den cremede grød og mos, så han lige får et par dages pause, før du så prøver med ny grød eller mos igen. Generelt er det en god idé, at du ikke skifter det hele ud på en gang, men f.eks. introducerer lidt nyt hver 3. dag og denne dag også lader det ene måltid være noget, han kender og er tryg ved.

Er han vant til at få æblemos? Du fortæller, at du har brugt æblemos på quinoagrøden og måske har det været to nye ting på en gang.. Nogle gange kan det være godt kun at skifte den ene ting ud, så der hele tiden er noget genkendeligt.

Og når dette er sagt, så kan det dog også sagtens være helt normalt og bare et spørgsmål om, at han skal have tid til at vænne sig til at grøden er lidt mere fnugget i konsistensen :)

Det samme med grøntsagsmosen. Prøv at lade broccoli udgøre en mindre del af mosen og brug en anden grøntsag - kartoffel, gulerod eller lignende, som han er vant til at få, som basis. Så hoveddelen af mosen er noget han kender og er tryg ved, og de små bitte bidder af broccoli er det eneste nye - og stille og ...

Annonce

... roligt kan du så øge mængden af broccoli og på den måde gøre mosen mindre cremet, men lige nu skal det kun være ganske lidt, for gradvist at vænne ham til det.

Dertil kommer, at grøntsager som f.eks. broccoli, blomkål og grønne bønner er en helt ny smag for ham - gulerod har f.eks. en naturlig sødme, og det har disse grøntsager ikke, og det kræver naturligt også tilvænning. Bønner vil jeg normalt først anbefale fra 6 måneders alderen - uden at du skal gå i panik over, at du har tilbudt det allerede nu:)

Jeg synes ikke du skal droppe grøntsagsmosen om aftenen. Det er bedre, at han spiser ½ dl. grød og en ½ dl. mos en 1 dl. grød eller mos. Når han spiser både grød og mos, så får han jo flere vitaminer og mineraler, og du skal ikke give op, selvom han ikke virker meget interesseret i det nye. Undersøgelser viser, at børn ofte skal smage grød og mos 8-10 gange eller mere, før de har vænnet sig til smagen og den nye konsistens. Så øvelse gør mester :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er forskelligt, hvor store portioner børn spiser. Nogle børn spiser blot ½ dl. andre spiser 1 dl og atter andre kan spise 1.5 eller 2 dl. Du skal ikke gå så meget op i, hvor store portioner han spiser, men mere forsøge at sikre ham en vis variation og gøre det til noget dejligt og hyggeligt at spise.

Da nogle børn trives rigtig godt med ½-¾ dl grød eller mos, så vil det være ærgerligt at holde fast i en regel om, at de skal spise 1 dl eller mere, før man må tilbyde dem andet mad eller flere måltider - man risikerer, at det bliver meget ensidig kost, barnet så får. Så lad du din dreng spise ½ dl. to gange dagligt, når han trives med det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet