Svar: Grød af flager og mos med stykker
25. oktober 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Prøv om du kan blande grøden, så han får lidt af den nye grød lavet af flager sammen med den mere cremede grød, som han plejer at få. Så han får halvt af hver og på den måde både får lidt kendt og samtidig også får lidt nyt. Det kunne godt lyde som om, at den lidt mere fnuggede grød er lidt for svær for ham.
Det kan også gøre det, at du f.eks. køber hirseflager eller boghvedeflager, hvis han er vant til at få hirsegrød eller boghvedegrød, lavet af mel. Så kender han smagen og skal derfor "kun" forholde sig til at konsistensen er anderledes.
Du kan naturligvis også vælge at gå tilbage til den cremede grød og mos, så han lige får et par dages pause, før du så prøver med ny grød eller mos igen. Generelt er det en god idé, at du ikke skifter det hele ud på en gang, men f.eks. introducerer lidt nyt hver 3. dag og denne dag også lader det ene måltid være noget, han kender og er tryg ved.
Er han vant til at få æblemos? Du fortæller, at du har brugt æblemos på quinoagrøden og måske har det været to nye ting på en gang.. Nogle gange kan det være godt kun at skifte den ene ting ud, så der hele tiden er noget genkendeligt.
Og når dette er sagt, så kan det dog også sagtens være helt normalt og bare et spørgsmål om, at han skal have tid til at vænne sig til at grøden er lidt mere fnugget i konsistensen :)
Det samme med grøntsagsmosen. Prøv at lade broccoli udgøre en mindre del af mosen og brug en anden grøntsag - kartoffel, gulerod eller lignende, som han er vant til at få, som basis. Så hoveddelen af mosen er noget han kender og er tryg ved, og de små bitte bidder af broccoli er det eneste nye - og stille og roligt kan du så øge mængden af broccoli og på den måde gøre mosen mindre cremet, men lige nu skal det kun være ganske lidt, for gradvist at vænne ham til det.
Dertil kommer, at grøntsager som f.eks. broccoli, blomkål og grønne bønner er en helt ny smag for ham - gulerod har f.eks. en naturlig sødme, og det har disse grøntsager ikke, og det kræver naturligt også tilvænning. Bønner vil jeg normalt først anbefale fra 6 måneders alderen - uden at du skal gå i panik over, at du har tilbudt det allerede nu:)
Jeg synes ikke du skal droppe grøntsagsmosen om aftenen. Det er bedre, at han spiser ½ dl. grød og en ½ dl. mos en 1 dl. grød eller mos. Når han spiser både grød og mos, så får han jo flere vitaminer og mineraler, og du skal ikke give op, selvom han ikke virker meget interesseret i det nye. Undersøgelser viser, at børn ofte skal smage grød og mos 8-10 gange eller mere, før de har vænnet sig til smagen og den nye konsistens. Så øvelse gør mester :)
Det er forskelligt, hvor store portioner børn spiser. Nogle børn spiser blot ½ dl. andre spiser 1 dl og atter andre kan spise 1.5 eller 2 dl. Du skal ikke gå så meget op i, hvor store portioner han spiser, men mere forsøge at sikre ham en vis variation og gøre det til noget dejligt og hyggeligt at spise.
Da nogle børn trives rigtig godt med ½-¾ dl grød eller mos, så vil det være ærgerligt at holde fast i en regel om, at de skal spise 1 dl eller mere, før man må tilbyde dem andet mad eller flere måltider - man risikerer, at det bliver meget ensidig kost, barnet så får. Så lad du din dreng spise ½ dl. to gange dagligt, når han trives med det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske